●
Importanta motivarii angajatilor
●
Semnele lipsei de motivatie la locul de munca
●
Principalele cauze ale lipsei de motivatie
●
Cum iti motivezi angajatii
Pentru a fi profitabila si a avea viitor, o afacere trebuie sa
indeplineasca o serie de conditii esentiale: sa aiba manageri
competenti, angajati dedicati, o misiune bine stabilita si sa aduca
inovatii in mod constant.
Dintre toate aceste conditii, una este
mai mereu lasata la coada: motivarea angajatilor. In articolul urmator
iti vom arata de ce este importanta aceasta conditie si cum pot
managerii sa adune in jurul lor oameni motivati si sa-i pastreze asa cat
mai mult timp.
A. Importanta motivarii angajatilor
Inainte
de toate, trebuie sa aflam de ce este atat de importanta motivarea
angajatilor. Pe scurt, in varianta mai simpla, angajatii trebuie sa
fie motivati ca sa lucreze cat mai bine si sa-si depaseasca limitele,
trecand dincolo de responsabilitatile stabilite in contractul de munca.
Asta inseamna ca obiectivele de afaceri stabilite de companie au sanse
tot mai mari sa fie indeplinite. Iata, pe scurt, cateva motive care
subliniaza importanta unor angajati multumiti:
● angajatii sunt mai eficienti;
● apare satisfactia la locul de munca;
● se creeaza o echipa sudata si productiva;
● talentele raman in companie;
● angajati capabili preiau responsabilitati mai mari;
● mediu de lucru este propice dezvoltarii.
B. Semnele lipsei de motivatie la locul de munca
Lipsa
de motivatie poate sa imbrace mai multe forme. Unele dintre ele sunt
usor de observat, altele pot fi interpretate gresit si mai multe
sunt atat de subtile incat un manager trebuie sa stie de la bun inceput
ce cauta, ca sa-si dea seama de ele. Iata care sunt cele
sapte semne care te anunta ca un angajat nu mai este motivat suficient
sa lucreze pentru compania ta:
1. Productivitate redusa
Este un semn vizibil al unui angajat demotivat: nu mai lucreaza
eficient, rateaza termenele-limita, se pierde in detalii lipsite de
importanta sau are nevoie constanta de indicatii suplimentare. Dar cum
calculezi eficienta?
Pentru ca nu toate rezultatele pot fi
cuantificate ca intr-o fabrica - atatea suruburi facute intr-un anumit
interval - poti evalua productivitatea pe o perioada mai lunga. Daca
aceasta scade indiferent de factorii de la birou, inseamna ca ai un
angajat care nu mai este motivat.
2. Grad ridicat de absenteism
Aici
lucrurile sunt cat se poate de clare: un angajat demotivat va intarzia
tot mai des la birou, va gasi scuze sa lucreze de acasa si va fi mereu
ocupat sau indisponibil atunci cand sunt programate sedinte. La fel de
importante sunt si absentele - motivate sau nemotivate - de la birou.
Te
suna de multe ori sa-ti spuna ca s-a imbolnavit sau ca are o problema
grava? Sunt intr-adevar sanse sa spuna adevarul, dar daca se repeta de
prea multe ori, inseamna ca omul nu mai are nicio tragere de inima sa
vina la lucru.
3. Modificari comportamentale si de personalitate
Un
alt semnal de alarma legat de starea de spirit a angajatilor si de
nivelul de motivare a acestora este modul in care se comporta in
comunitatea de la locul de munca.
Un bun exemplu este cel
al unui angajat care pana de curand parea ca s-a integrat bine in
organizatie, ca poate socializa in termeni amicali cu toti ceilalti
colegi si, care, aparent din senin, a devenit iritabil si usor de
enervat. Daca a ajuns sa se manifeste astfel, sunt mari sanse sa-si fi
pierdut motivatia la job.
4. Feedback sau critici nesolicitate
In
cazul in care unii clienti sau chiar unii dintre angajati se plang sau
critica activitatea unui alt angajat, acest lucru poate fi cauzat de
faptul ca angajatul scos in fata si-a pierdut motivatia si nu mai da
randamentul care era asteptat din partea lui.
Cu toate astea, nu
trebuie sa sari la concluzii: la mijloc poate fi si o tentativa de
denigrare. Astfel de situatii sunt destul de des intalnite, mai ales in
domeniile in care exista o competitivitate crescuta intre angajati, cum
ar fi in vanzari.
5. Atmosfera apasatoare la birou
In
orice companie si in orice birou sunt zile si zile, momente in care
nimeni nu vorbeste si nimeni nu povesteste nimic. Asta nu inseamna insa
ca atentia angajatilor este focusata pe activitati productive.
Atmosfera
apasatoare se face remarcata prin liniste si, daca dureaza deja de prea
mult timp, e un semn clar ca ai angajati nemotivati. Mai ales daca
printre ei erau si unii care pastrau intotdeauna o atmosfera relaxata si
vesela, care prefera insa de ceva timp sa nu mai interactioneze cu
ceilalti colegi.
6. Alti angajati care nu mai lucreaza eficient
Lipsa
motivatiei la locul de munca se poate „lua”, mai ales daca vorbim
despre o comunitate bine inchegata, in care angajatii sunt mai mult
decat simpli colegi de birou si socializeaza si in afara orelor de
program.
Daca unul dintre ei este demoralizat, lipsit de
entuziasm si demotivat, aceasta stare de spirit se poate rasfrange si
asupra altor angajati.
7. Absenta chefului de a invata lucruri noi
Aici
este vorba, pur si simplu, despre modul in care un angajat se
raporteaza la lucrurile pe care le poate invata la locul de munca. Fie
ca e vorba despre aptitudini sau cunostinte noi, angajatul motivat se va
implica mai mult in procesul de cunoastere.
Pe de alta parte, un
salariat care si-a pierdut motivatia nu va mai avea niciun chef de a
invata lucruri noi si va fi lovit de apatie chiar si atunci cand va avea
ocazia sa mearga la un seminar sau la un workshop care, in mod
obisnuit, l-ar fi interesat.
C. Principalele cauze ale lipsei de motivatie
Lipsa
de motivatie a angajatilor poate sa aiba una sau mai multe cauze, unele
externe (probleme de familie, un stil de viata dezordonat, o cariera
aleasa gresit sub influenta altor persoane), altele interne, care tin de
management si de conditiile de la locul de munca. Iata principalele
cauze pe care, odata ce le-ai aflat, le poti contracara mult mai usor.
Managementul invaziv
Multi
manageri se implica in activitatile marunte - dar esentiale - din
companie, mai ales daca au detinut la un moment dat aceeasi functie ca
subalternii lor.
Acestia vor sa ofere mereu si celorlalti din
cunostintele lor si se implica tocmai pentru a ajuta echipa sa obtina bune rezultate. Cu toate astea, micromanagementul poate avea
efecte negative asupra angajatilor, care vor pur si simplu sa fie lasati
sa-si faca treaba singuri.
Nesiguranta locului de munca
Nimic
nu pare sa fie mai demotivant pentru un angajat decat nesiguranta
locului de munca. O companie care nu are grija de angajati, ii
inlocuieste la prima ocazie si nu le ofera stabilitate va fi doar un
punct de trecere in cariera multora dintre angajatii ei.
Lipsa
de motivatie este vizibila si in faptul ca nu se implica mai mult decat
trebuie la birou si, in loc sa lucreze mai bine, isi vor consuma energia
cautand activ un nou loc de munca.
Lipsa de incredere in conducere
Atunci
cand un manager pierde increderea angajatilor, acestia isi vor pierde
interesul in jobul lor si convingerea ca drumul pe care merge compania
este cel bun.
De aici pana la nesiguranta la locul de munca este
doar un pas si multi il fac fara sa se uite inapoi. Si, odata pierduta
increderea, un manager trebuie sa depuna eforturi serioase ca sa o
recastige in fata angajatilor, care sunt deja demotivati.
Absenta recompenselor si a beneficiilor
O
gandire invechita spune ca un angajat care are rezultate bune nu
trebuie stimulat suplimentar, pentru ca isi face pur si simplu meseria
pentru care a fost angajat. Cu toate astea, lucrurile nu sunt asa
simple.
Daca vei trata la fel un angajat performant si unul care
doarme pe el la birou, vei provoca nemultumirea celor care se
straduiesc sa fie mai eficienti si mai productivi. Pe acestia trebuie sa
ii ai in vedere si sa le oferi beneficii, pentru ca altfel le va
disparea motivarea si vor ajunge la acelasi nivel cu angajatii mediocri.
Citeste si: Productivitatea angajatilor: importanta ei si cum o poti imbunatati
Mediu de lucru tensionat sau colegi enervanti
O
atmosfera neplacuta la locul de munca este inca una dintre cauzele
importante care pot provoca o lipsa de motivare printre angajati.
Lucrurile sunt valabile in ambele directii: un colectiv unit, cu oameni
care interactioneaza bine unul cu celalalt si care se inteleg chiar si
dincolo de programul de lucru poate fi extrem de motivant.
Pe de
alta parte, chiar daca salariul este bun, beneficiile sunt
considerabile si angajatii au ocazia sa evolueze, tensiunile din birou
pot afecta drastic moralul si, prin urmare, si motivatia la locul de
munca.
De asemenea, ambianta neplacuta poate fi cauzata si de modul in care este amenajat spatiul de lucru. Daca birourile sunt inghesuite, peretii sunt lipsiti de decoratiuni si mobilierul este invechit, poate ar fi o idee buna sa reamenajati incaperea. Renovarea camerei si redecorarea ei sau mutarea intr-un spatiu mai generos, luminos si aerisit, ar putea aduce echipei un plus de productivitate si motivatie. Asadar, pregatiti cutiile si alegeti tipurile de benzi adezive in functie de domeniul de utilizare, pentru reorganizarea biroului.
Plictiseala
Ultimul factor
din aceasta lista, dar nu cel din urma, este plictiseala. Un angajat
care nu mai are nicio provocare la locul de munca isi va pierde
interesul si se va plafona, ceea ce inseamna un caz clasic de lipsa a
motivarii.
Chiar daca el poate face lucruri mai complexe, sunt
mari sanse sa-si piarda eficienta chiar si in lucrurile pe care le are
de facut zi de zi. Aceasta situatie se intampla mai des atunci cand
angajatii performanti, care dau dovada de initiativa, sunt lasati prea
mult timp pe un post care nu le mai ofera satisfactii.
D. Cum iti motivezi angajatii
Metodele
de motivare pot fi de mai multe feluri - interne, externe, materiale
sau nemateriale. Pentru ca nu intotdeauna trebuie sa bagi mana in
buzunar pentru a-i mentine fericiti pe oamenii din subordinea ta, iata
ce solutii ai la dispozitie pentru motivarea angajatilor:
● Recunoaste-le eforturile si realizarile
- nu toti angajatii asteapta un plus la salariu pentru a se simti
motivati. Multi dintre ei se implica mai mult daca stiu ca sunt
apreciati, iar tu poti face asta fara nicio cheltuiala. E suficient sa
le multumesti public, intr-o sedinta, sau sa transmiti un e-mail tuturor
angajatilor in care subliniezi eforturile celor care merita. Daca
insotesti laudele si cu un cadou simbolic - un set de scris, de exemplu -, cu siguranta moralul va avea de castigat.
Motivarea
angajatilor este strans legata de aderarea acestora la cultura organizationala.
Daca personalul va simti ca face cu adevarat parte din organizatie, se va
implica in mod constant in dezvoltarea acesteia. Pentru a-ti creste sansele de
reusita si pentru a crea un anumit atasament, poti pregati cateva programe de internship care sa
instruiasca persoane fara experienta. Ajutand tinerii angajati sa-si inceapa
cariera si oferindu-le oportunitatea de a-si exersa abilitati.
● Ofera beneficii la munca si in afara ei
- poate fi vorba despre reduceri la sala de sport, bilete la teatru sau
la film, oferte speciale pentru vacante sau chiar un maseur
profesionist care sa va viziteze lunar la birou. In plus, poti sa le pui
la dispozitie cafeaua de dimineata si fructe proaspete in fiecare
saptamana. Costurile sunt minore in comparatie cu rezultatele pe care le
poti obtine.
● Fii deschis catre problemele lor - multi
angajati se simt motivati atunci cand stiu ca gasesc mereu usa deschisa
la biroul „sefului” si ca pot sa vorbeasca deschis despre problemele lor
- legate de munca sau personale. Ajuta-i, daca iti sta in putere, dar
de multe ori e suficient doar sa-i asculti.
● Pastreaza transparenta in decizii
- fie ca este vorba despre decizii pozitive sau unele neplacute,
transparenta este recomandata oricand. Nimic nu genereaza mai multa
neincredere decat hotararile luate pe ascuns sau deciziile aparute din
senin si nejustificate.
● Tine informari regulate despre viitorul companiei -
un angajat se va simti mai motivat daca va fi la curent cu planurile de
viitor ale conducerii pentru ca, in acest fel, isi poate construi si el
propriul parcurs.
● Incurajeaza echilibrul intre viata personala si job -
in orice firma sunt cativa angajati care nu isi lasa munca la birou si
incearca sa recupereze - sau sa ia avans - si dupa incheierea
programului de lucru sau chiar in weekend. Ajuta-i sa faca o diferenta
clara intre munca si viata personala si incurajeaza-i sa nu mai lucreze
in afara programului - asta cu siguranta ii va motiva pe multi dintre
angajati sa-si termine treburile la timp si sa se bucure de timpul lor
liber.
● Sustine ideile noi si creativitatea - daca vrei
sa-i tai aripile unui angajat, ia-i ideile in deradere. Chiar daca vine
cu sugestii stupide sau copilaresti, are nevoie de incurajari, nu sa fie
luat in ras. Data viitoare poate va avea o idee revolutionara pe care
s-ar putea s-o tina pentru el daca este privit cu desconsiderare de la
bun inceput.
● Cere-le opinia in decizii care ii afecteaza direct
- o metoda sigura pentru a tine angajatii motivati este sa le dai mereu
de ales, orice decizie ar fi la mijloc. Cere-le parerea si asculta-i
pana la capat si impune-le o hotarare doar daca nu ai o alta varianta
mai buna. In acest fel ii vei ajuta sa se simta implicati si in control,
chiar daca asta este la un nivel redus.
● Respecta-ti promisiunile
- odata ce ai luat o hotarare sau ai promis ceva, nu-ti lua cuvantul
inapoi. Oamenii tai se vor simti pacaliti si isi vor pierde increderea
in tine. De aceea, un lucru pe care il poti face este sa te
gandesti de cateva ori inainte sa faci promisiuni in fata angajatilor.
● Trimite-i la cursuri de dezvoltare personala si profesionala
- cursurile platite de companie sunt o metoda buna de a-i ajuta pe
subalternii tai sa invete lucruri noi si sa evolueze - asta va elimina
doua mari probleme care duc la demotivare: plictiseala si plafonarea. Descopera, in acest articol, mai multe detalii despre importanta si beneficiile invatarii continue!
● Ofera salarii bune si bonusuri atunci cand e cazul -
salariul este o buna metoda de motivare a angajatilor,
asa ca ofera-le salarii pe masura valorii si experientei lor. Bonusurile
sunt utile mai ales pentru a-i stimula pe cei care fac un efort in plus
la locul de munca.
● Organizeaza regulat sesiuni de teambuilding -
un weekend petrecut intr-un cadru placut, la o cabana, poate fi extrem
de benefic pentru atmosfera generala la locul de munca si pentru starea
de spirit a angajatilor tai. Pe langa distractie si socializare, un
teambuilding are si rolul de a crea un cadru perfect pentru schimbul de
informatii si de experienta, cadru care nu se obtine usor in timpul
programului de lucru.
● Trateaza fiecare angajat separat -
asta inseamna ca trebuie sa-i cunosti deja pe oamenii pe care-i ai in
subordine si sa stii ce preferinte au si la ce stimuli reactioneaza mai
bine. Unii poate ca prefera un bonus in bani, altii poate ca s-ar simti
motivati sa primeasca o asigurare medicala sau un card la sala de sport.
● Contribuie la o atmosfera degajata la locul de munca
- asta poate sa insemne orice, de la a permite tuturor sa-si
personalizeze dupa gusturi birourile pana la a crea un newsletter
amuzant, intitulat sugestiv „Auzite in birou”.
● Fa gesturi marunte, dar cu incarcatura
- nu te costa nimic sa trimiti un mesaj de incurajare sau sa lasi un
post-it cu „Multumesc!” pe tastatura unui coleg, fie el si subaltern,
daca te-a ajutat cu ceva sau daca a depus un efort suplimentar sa
termine la timp un task. Pentru el insa va fi o confirmare in plus de
care poate ca are nevoie ca sa se simta motivat.
Asadar, un lucru important de care trebuie sa tii cont, dincolo de toate solutiile
pe care le ai la dispozitie, este sa dai dovada de deschidere si sa
ramai mereu atent la angajatii tai. In acest fel vei reusi mult mai usor
sa alegi o buna abordare pentru fiecare in parte.
Sursa foto: Shutterstock