Blog

Telemunca: ce este si ce avantaje are

Telemunca: ce este si ce avantaje are

Astazi, daca ai un laptop si o conexiune buna la internet, poti lucra de oriunde. Telemunca, asa cum este definita in legislatie, consta in desfasurarea activitatii intr-un alt loc decat la sediul angajatorului.
In cele ce urmeaza, poti afla mai multe despre avantajele telemuncii, cum iti poti amenaja mediul pentru a semana celui de la birou, precum si ce obligatii au angajatii si angajatorii.
 
 



Cadru legislativ
Care sunt avantajele telemuncii

Cum iti poti crea un mediu asemanator cu cel de la birou

Ce conditii are regimul de telemunca

Ce obligatii au angajatul si angajatorul

Ce diferente sunt intre telemunca si munca la domiciliu

Cadru legislativ

In Romania, telemunca se practica de ani buni, insa abia in 2018 au aparut primele reglementari legale. Prin Legea nr. 81/2018, este definita telemunca drept o „forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor”. De asemenea, se incadreaza in regim de telemunca:
- Daca cel putin o zi pe luna salariatul lucreaza de la domiciliu sau din alte puncte de lucru care ii ofera conditiile necesare pentru a-si desfasura activitatea;
- Daca sarcinile de munca implica folosirea tehnologiei informatiei si comunicatiilor.
 
Aceeasi lege spuna ca telemunca se realizeaza doar prin acordul partilor si trebuie sa fie prevazuta in mod expres in contractul de munca pentru noii angajati sau printr-un act aditional la contract. De asemenea, telesalariatul, asa cum este numit angajatul care presteaza telemunca, poate realiza ore suplimentare printr-o cerere scrisa si la solicitarea angajatorului.
 
In articolul nr. 5 se mai precizeaza si ce modificari aduce aceasta forma de lucru contractului individual de munca. Astfel, contractul sau actul aditional trebuie sa includa:
 - Precizarea in mod expres ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
- Perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
- Locul sau locurile desfasurarii telemuncii, convenite de parti;
- Intervalul in care angajatorul are dreptul sa verifice activitatea telesalariatului, precum si modalitatea detaliata de realizare a controlului;
- Modalitatea de tinere a evidentei orelor lucrate in timpul telemuncii;
- Responsabilitatile partilor in functie de locul desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv cele referitoare la securitatea si sanatatea in munca;
- Obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca inclusiv transportul aparaturii folosite in telemunca (de exemplu, laptop, imprimanta etc.);
- Obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca si/sau din regulamentul intern, in ceea ce priveste protectia datelor cu caracter personal si obligatia telesalariatului de a le respecta pe durata telemuncii;
- Masurile luate de angajator pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor;
- Conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.

Care sunt avantajele telemuncii

Telemunca are numeroase avantaje indiferent de unde alegi sa iti desfasori activitatea. Mai jos sunt cateva dintre cele mai importante:
 - Poti lucra de acasa, dintr-un spatiu de coworking sau chiar din vacanta;
- Eficientizezi timpul prin eliminarea orelor petrecute in trafic;
- Ai mai multa flexibilitate in ceea ce priveste programul de lucru;
- Vei fi mai productiv in conditiile in care iti stabilesti programul in asa fel incat sa fie un echilibru intre munca si timpul liber;
- Poti face economii – angajatorul este obligat, prin lege, sa asigure transportul pana la locul in care iti desfasori activitatea, iar daca alegi sa lucrezi de acasa, ar putea, daca demonstrezi acest lucru, sa achite o cota din factura de energie, internet sau telefon;
- Vei avea o stare de spirit pozitiva – potrivit unui studiu realizat de The Sloan Center on Aging & Work din cadrul Boston College, angajatii cu un program flexibil aveau un nivel mai redus al stresului si al sindromului burnout (epuizarea profesionala).

Cum iti poti crea un mediu asemanator cu cel de la birou

Amenajarea spatiului de lucru este esentiala, fie ca lucrezi de acasa, fie dintr-un hub chic. Organizarea cat mai profesionista a locului te va ajuta sa fii productiv si de aceea este important sa tii cont de cateva aspecte:
 
Scaunul si biroul – un scaun de birou ergonomic este obligatoriu. Vei detesta camera/coltul de lucru daca iti ofera disconfort. Alege un scaun potrivit biroului tau (eventual, poti opta pentru un birou reglabil pe inaltime) si iti poti incepe ziua cu dreptul. De asemenea, poti alege un suport ergonomic pentru picioare, care iti va oferi un plus de confort atunci cand trebuie sa petreci ore la rand lucrand la un proiect;
Lumina – atunci cand amenajezi un birou, alege un loc cat mai apropiat de o sursa naturala de lumina. Totusi, asigura-te ca lumina soarelui nu ajunge in monitor. Pentru serile tarzii in care ai de lucrat, alege o lampa de birou, care sa iti lumineze din partea stanga;
Usa – daca decizi sa lucrezi de acasa, fa tot posibilul pentru a-ti stabili biroul intr-o incapere prevazuta cu usa. Astfel, cei din casa vor sti ca lucrezi;
Organizarea – creeaza un raft sau rezerva un sertar pentru documentele relevante pentru locul de munca. Poti chiar investi in produse de papetarie, precum bibliorafturi si mape din plastic pentru documente, table magnetice sau flipchart pentru a-ti organiza ideile, precum si o agenda si instrumente de scris (pixuri, markere etc.);
Decorarea spatiului – personalizeaza biroul pentru a-l transforma intr-un loc in care sa iti doresti sa iti petreci timpul. Agata fotografii sau un tablou drag, deseneaza pe whiteboard o fata zambitoare sau un citat care te motiveaza de fiecare data ori pune pe birou o planta sau o vaza cu flori;
Ordinea – la finalul zilei, lasa-ti cateva minute pentru a pune lucrurile la locul lor; evita sa iti lasi documentele, calculatorul sau pixurile peste tot. Cu siguranta nu iti doresti sa ratacesti anumite acte. In plus, sigur nu vrei sa revii la treaba a doua zi la un birou dezordonat.

Telemunca - Office Direct

Ce conditii are regimul de telemunca

Telemunca are acest calificativ daca se respecta doua conditii, potrivit articolului nr. 2 din Legea nr. 81/2018:
- Cel putin o zi pe luna salariatul lucreaza de la domiciliu sau din alte puncte de lucru care ofera conditiile necesare desfasurarii activitatii;
- Activitatile locului de munca desfasurat la distanta se bazeaza pe folosirea tehnologiei informatiei si a comunicatiilor.

Conform legii, orice salariat care indeplineste aceste doua conditii este numit telesalariat, iar munca sa poarta numele de telemunca.

Mai mult, pe durata telemuncii, angajatorul este indreptatit sa verifice activitatea salariatului si este obligat sa ia masuri pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul colegilor. De asemenea, Legea nr. 81/2018 mai prevede si faptul ca angajatorul este obligat sa asigure angajatului echipamentul de care are nevoie si transportul la si de la locul in care isi desfasoara activitatea, cu exceptia cazurilor in care acesta lucreaza de acasa.

Ce obligatii au angajatul si angajatorul

Conform articolului nr. 6 din Legea nr. 81/2018, telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin contractul colectiv de munca si prin regulamentul intern. Totodata, angajatul are urmatoarele obligatii:
- Sa isi desfasoare activitatea potrivit pregatirii si instruirii sale;
- Sa informeze angajatorul cu privire la echipamentul de munca folosit;
- Sa informeze angajatorul cu privire la locurile desfasurarii activitatii;
- Sa utilizeze echipamente de munca sigure, care nu pun in pericol securitatea si sanatatea sa;
- Sa nu schimbe conditiile de securitate si sanatate in munca din locurile in care isi desfasoara activitatea de telemunca.
 
Angajatorul, la randul sau, are o serie de obligatii:
- Sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor;
- Sa instaleze, sa verifice si sa intretina echipamentul necesar telemuncii;
- Sa asigure conditiile pentru ca salariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
- Sa asigure transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca.

Ce diferente sunt intre telemunca si munca la domiciliu

Multa lume crede ca se poate pune semnul egal intre telemunca si munca la domiciliul. In realitate, este vorba de doua concepte diferite, care au cateva lucruri in comun. Prin telemunca se intelege ca o persoana, salariatul, isi indeplineste sarcinile atribuite functiei, meseriei sau ocupatiei sale intr-un alt loc decat locul de munca organizat de angajator; acesta poate fi domiciliul, dar si cafenelele, spatiile de coworking, camera de hotel etc. Munca la domiciliu, pe de alta parte, se refera la acea munca desfasurata doar la domiciliu.
 
Pentru a clarifica si mai mult lucrurile, telemunca este reglementata prin Legea nr. 81/2018, in timp ce munca la domiciliu este detaliata in Legea nr. 53/2003 actualizata privind Codul Muncii. Articolul nr. 108 din Legea nr. 53/2003 precizeaza ca salariatii la domiciliu indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin. Cu alte cuvinte, nu este specificat faptul ca munca la domiciliu trebuie sa implice doar activitatile intermediate de tehnologia informatiei si comunicatiilor.
 
Aceeasi lege mai spune ca „salariatii cu munca la domiciliu isi stabilesc singuri programul de lucru” si ca angajatorul are dreptul sa le verifice activitatea in conditiile prevazute in contractul individual de munca. Mai mult, pentru munca la domiciliu, trebuie adaugat un act aditional la contractul de munca, similar telemuncii, care sa contina:
- Precizarea expresa ca salariatul lucreaza de la domiciliu;
- Programul in cadrul caruia angajatorul are dreptul sa controleze activitatea salariatului, precum si modalitatea concreta de realizare a controlului;
- Obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului pentru materiile prime necesare activitatii, dar si pentru produsele finite realizate, dupa caz.
 
O alta deosebire intre cele doua vizeaza specificul activitatii. Astfel, telemunca are drept scop procesarea, transformarea, manipularea si difuzarea de informatii (analisti, programatori etc.), in timp ce munca la domiciliu poate avea o sfera mai larga de angajati, de la contabili si ingineri la croitori, strungari etc.
 
Daca persoana cu munca la domiciliul isi face singura programul, potrivit prevederilor legale, telemunca trebuie sa respecte intervalul orar convenit de comun acord cu angajatorul.
 
In timp ce munca la domiciliu are caracter permanent, telemunca este doar pentru o anumita perioada, cel putin o zi pe luna, insa durata poate fi prelungita cu acordul ambelor parti.
 
Telemunca se refera la indeplinirea sarcinilor de lucru dintr-un alt loc decat cel oferit in mod direct de catre angajator (de exemplu, sediul firmei). Aceasta forma de munca vine la pachet cu o serie de beneficii si obligatii, angajatul putandu-se bucura de mai multa flexibilitate, de plata unei parti a facturilor, daca alege sa lucreze de acasa si daca acest lucru este mentionat in contractul de munca, precum si de mai mult timp pentru a-si cultiva creativitatea si relatia cu cei dragi.

Sursa foto: Shutterstock

Ultimele postari
sus