Blog

Cum se infiinteaza un PFA: ghidul complet

Cum se infiinteaza un PFA: ghidul complet

Inregistrarea ca PFA (persoana fizica autorizata) reprezinta una dintre cele mai simple modalitati prin care o persoana care detine pregatire profesionala intr-un domeniu poate lucra pe cont propriu.
Costurile mici si numarul redus al declaratiilor fiscale fac din PFA o optiune atractiva prin comparatie cu un SRL (societate cu raspundere limitata).




Cadru legislativ
Pasii infiintarii unui PFA

Acte necesare
Numarul maxim de angajati
Contabilitate/Facturare
Inregistrare fiscala
Avantaje si dezavantaje ale unui PFA

Cadru legislativ

Activitatile realizate de PFA-uri sunt reglementate de Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, prin OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si adaugirile ulterioare si prin capitolul II din Codul Fiscal actualizat in 2020.

Pasii infiintarii unui PFA

Daca vrei sa lucrezi independent, cea mai la indemana modalitate este sa iti infiintezi un PFA. Procedura de infiintare este simpla, prin comparatie cu inregistrarea unui SA sau a unui SRL. Pot deveni PFA doar persoanele de peste 18 ani care nu au savarsit infractiuni economice si au pregatire profesionala in domeniul in care vor sa fie autorizate. Mai jos sunt pasii inregistrarii unui PFA:
Pasul 1 - Pregatirea documentatiei si completarea cererilor care trebuie puse la dosar si depuse la ghiseul ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului). Va fi nevoie de actele cu care vii de acasa si de cele pe care le vei lua de la Registrul Comertului. Copiile documentelor trebuie certificate olograf (adica scrise de persoana proprietara a viitorului PFA), iar pe fiecare copie trebuie mentionat „conform cu originalul” langa numele titularului si semnatura sa;
Pasul 2 - Identificarea Registrului Comertului din judetul tau. In cazul Bucurestiului, acesta se afla la Piata Muncii. Va fi nevoie de doua vizite, una pentru depunerea dosarului cu acte, iar a doua pentru a-ti ridica autorizatia de functionare;
Pasul 3 - Depunerea la ghiseul ONRC a cererii de verificare a disponibilitatii numelui pentru PFA. Alaturi de aceasta cerere, este nevoie si de o copie dupa cartea de identitate; acestea trebuie depuse la ghiseu, pentru verificarea si rezervarea numelui firmei. De cele mai multe ori, numele firmei este chiar numele tau sub forma „Nume Prenume Persoana Fizica Autorizata”;
Pasul 4 - Depunerea dosarului complet la ghiseul pentru depunerea documentelor pentru infiintarea PFA din cadrul ONRC. Vei primi un bon marcat cu data solutionarii dosarului. Mai mult, pentru a economisi timp, iti poti face cont pe portalul ONRC si vei putea vedea stadiul solutionarii dosarului dupa ce ai introdus numarul de inregistrare de pe bon. De cele mai multe ori, confirmarea vine dupa aproximativ trei zile lucratoare.

Acte necesare

Pentru a infiinta un PFA, vei avea nevoie de urmatoarele acte:

- Copie dupa cartea de identitate sau pasaport in doua exemplare;

- Copie dupa dovada de proprietate, in care sa se mentioneze „conform cu originalul”, sa aiba numele proprietarului PFA si semnatura sa;

- Certificat de atestare fiscala in original si aflat in termen de valabilitate - acest certificat fiscal ofera informatii referitoare la modul de indeplinire a obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor si altor contributii. Pentru eliberarea acestui document, este nevoie de o cerere depusa la ANAF sau de o cerere virtuala depusa prin intermediul „Spatiului privat virtual”. Certificatul de atestare fiscala este eliberat in maximum trei zile de la depunerea cererii si poate fi folosit timp de 30 de zile de catre persoanele juridice si de 90 de zile de catre persoanele fizice;

- Acordul Asociatiei de Proprietari (daca este cazul) - acest document trebuie obtinut doar daca vrei sa iti desfasori activitatea intr-un apartament de bloc. Pentru obtinerea sa, trebuie sa isi dea acordul vecinii din cele patru apartamente din jurul celui in care doresti sa iti desfasori activitatea. Cererea care trebuie completata si depusa la dosar poate fi descarcata si printata de aici;

- Contract de comodat - daca iti desfasori activitatea intr-o locatie in care nu esti proprietar, va fi nevoie de un contract de comodat intre tine si proprietar. Un exemplu de astfel de contract poate fi gasit aici. In general, acest document se gaseste la primarie;

- Documentul care atesta pregatirea profesionala - in lipsa diplomei de absolvire, poti depune la dosar un certificat sau adeverinta care atesta absolvirea unei institutii de invatamant similare industriei in care activezi, certificat de calificare profesionala, certificat de competenta profesionala sau certificat de recunoastere ori echivalare a studiilor, daca ti-ai obtinut calificarea in strainatate;

- Cerere de inregistrare in original - poate fi descarcata si printata de aici;

- Anexa privind inregistrarea fiscala - poate fi descarcata si printata de aici;

- Declaratie tip in care sa afirmi pe proprie raspundere ca nu vei desfasura activitati in alte locuri decat la sediul profesional declarat (poate fi descarcata de aici). Mai mult, este nevoie si de un document aditional in care sa iti asumi ca locul in care vei desfasura activitati profesionale respecta legislatia din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii. Acest document poate fi descarcat de aici;

- Declaratie pe proprie raspundere si in original in legatura cu indeplinirea conditiilor legale pentru desfasurarea de activitati profesionale ca PFA. Poate fi descarcata si printata de aici (punctul 5);

- Specimen de semnatura a PFA - se depune la sediul ONRC alaturi de cererea de inregistrare. Poate fi realizata la un notar public sau in fata unui reprezentat ONRC. Daca mergi la notar, recunoasterea specimenului de semnatura costa 60 de lei. Pe specimen trebuie completat la campul Firma: Nume Complet PFA, iar la campul 1: Nume Complet PFA + cod numeric, serie si numar carte de identitate, data eliberarii si emitentul. Foarte important este sa nu semnezi! Vei face acest lucru mai tarziu in fata directorului Registrului Comertului. Un exemplu de specimen de semnatura poate fi vazut aici (document cu descarcare).

Numarul maxim de angajati

Potrivit Nomenclatorului CAEN, atat numarul angajatilor, cat si cel al obiectelor de activitate sunt limitate. Legea nr. 182/2016 spune ca un PFA poate avea cel mult trei persoane angajate si cel mult cinci clase de activitati prevazute de codul CAEN. Un PFA trebuie sa incheie contracte individuale de munca pentru fiecare angajat, potrivit legislatiei in vigoare.

Contabilitate/Facturare

In cazul PFA-urilor, contabilitatea realizata in partida simpla poate fi tinuta chiar de persoana care a solicitat infiintarea entitatii, deoarece legislatia nu te obliga sa apelezi la un contabil autorizat.
Pentru a realiza contabilitatea, va fi nevoie sa completezi Registrul jurnal de incasari si plati si Registrul inventar. Mai mult, fiecare PFA are obligatia de a utiliza facturi care trebuie completate potrivit Codului Fiscal. In functie de tipul activitatii desfasurate, este posibil sa nu fie nevoie de documente precum aviz de insotire a marfii, lista de inventariere, chitanta pentru operatiuni in valuta sau stat de salarii.

Stampile

Pentru a intra in posesia stampilelor, este suficient sa apelezi la un centru specializat care se afla, de regula, in apropierea cladirii Registrului Comertului, iar costurile pornesc de la 60 de lei.

Inregistrare fiscala

Dupa eliberarea autorizatiei de catre ONRC, PFA-ul trebuie inregistrat si la ANAF. Acest lucru trebuie realizat in termen de 30 de zile de la eliberarea documentelor de catre ONRC. Pentru a obtine documentele de inregistrare de la ANAF, va fi nevoie sa depui un dosar care sa contina urmatoarele documente:
- Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale, in doua exemplare - se afla la sediul ANAF sau se pot descarca de aici;
- Copie dupa actul de identitate;
- Copie dupa actul pentru spatiu (proprietate sau inchiriere);
- Actul legal de functionare pentru persoanele fizice care desfasoara profesii liberale.

In general, certificatul de inregistrare fiscala se elibereaza in zece zile de la depunerea dosarului.

Avantaje si dezavantaje ale PFA

Ca orice alta entitate fiscala, si PFA-ul are avantaje si dezavantaje. Printre avantaje merita mentionate:
Evidenta contabila simplificata;
O procedura simplificata de infiintare/desfiintare;
Detinatorul poate beneficia oricand de profitul PFA-ului;
Este nevoie de putine declaratii fiscale.

Pe lista dezavantajelor intra:
- Impozitele - o microintreprindere cu o cifra de afaceri mica poate plati mai putin decat un PFA;
- PFA-urile platesc, pe langa impozitul pe venit (16%), contributii sociale (10,5% sau 26,3%, in functie de veniturile obtinute), si contributia pentru sanatate (5,5%) - acestea trebuie platite si in cazul in care nu ai realizat venituri si se calculeaza plecand de la salariul minim pe economie. De aici poate aparea stresul obligativitatii de a realiza venituri;
- Daca ANAF sau orice alt tert solicita daune PFA-ului, acesta din urma raspunde cu averea personala;
- Este obligatorie depunerea unor documente care sa ateste pregatirea profesionala (diplome, atestate etc.);
- Poti alege doar coduri CAEN in care iti inregistrezi PFA-ul - cu alte cuvinte, un PFA nu se potriveste oricarui domeniu;
- Exista inca o perceptie ca un partener de afaceri serios are o societate comerciala si nu un PFA.

Inregistrarea unui PFA vine la pachet cu propriile provocari. Tine cont de industria in care activezi si gandeste-te daca un PFA se pliaza cel mai bine pe serviciile pe care le oferi! O astfel de entitate fiscala are o serie de dezavantaje, insa nu trebuie uitate beneficiile si satisfactiile de a fi propriul tau sef.

Sursa foto: Shutterstock

Ultimele postari
sus