Blog

Comunicarea asertiva in mediul profesional: ce beneficii are

Comunicarea asertiva in mediul profesional: ce beneficii are

Comunicarea eficienta este esentiala intr-un mediu profesional deoarece contribuie la crearea unor relatii de lucru productive. In acest context, o abordare asertiva in comunicare poate aduce multiple beneficii atat pentru tine ca angajat, cat si pentru compania la care lucrezi.

Descopera in continuare ce este comunicarea asertiva, ce avantaje are si ce tehnici poti sa folosesti pentru a o stapani.



Ce este comunicarea asertiva
5 avantaje ale comunicarii asertive
Tehnici de comunicare asertiva
              Alte exemple de comunicare asertiva: dialog comunicare asertiva
Comunicare asertiva: exercitii
              Jocuri de rol comunicare asertiva
              Exercitii in scris pentru a-ti imbunatati asertivitatea
Alte tipuri de comunicare

Ce este comunicarea asertiva

Pentru a putea defini comunicarea asertiva este necesar, mai intai, sa intelegem ce este asertivitatea si ce inseamna asertiv. Ei bine, asertivitatea este o abilitate sociala care se refera la capacitatea unui om de a-si exprima ideile, sentimentele si opiniile intr-un mod concis, direct si respectuos fata de interlocutor. Aceasta capacitate este necesara atunci cand iti doresti sa fii asertiv si sa stapanesti acest tip de comunicare.

Comunicare asertiva DEX - „abilitatea de a-ti expune ideile intr-un mod respectuos, ascultand, in acelasi timp, ideile celorlalti si oferindu-le posibilitatea de a-si expune punctele de vedere”.

5 avantaje ale comunicarii asertive

O abordare asertiva in comunicare are multiple beneficii pentru dezvoltarea ta profesionala, dar si personala. Iata care sunt cele mai importante dintre ele:

1. Imbunatateste relatiile interpersonale. Obiectivul comunicarii asertive este de a permite exprimarea directa si, in acelasi timp, respectuoasa a ideilor tale. De aceea, o comunicare de acest tip poate sa contribuie la dezvoltarea unor relatii sanatoase si la cresterea increderii si a respectului intre interlocutori.

2. Imbunatateste performantele profesionale. Comunicarea asertiva este considerata o abilitate importanta in mediul profesional deoarece permite o interactiune eficienta cu colegii, partenerii de afaceri si clientii. O persoana care comunica intr-un mod asertiv este considerata ca fiind increzatoare si hotarata, lucru care poate sa contribuie la imbunatatirea performantelor profesionale.

Imbunatateste-ti performantele profesionale si atunci cand te adresezi unui public larg. Pe langa o abordare asertiva in comunicare, este bine sa stii cum sa faci o prezentare care sa capteze atentia publicului.

3. Reduce conflictele. Atunci cand, intr-o discutie, exista pareri diferite si contraziceri pe baza unui subiect, comunicarea asertiva poate sa contribuie la evitarea unui conflict. Cand cei implicati in discutie comunica intr-un mod asertiv, ideile sunt expuse mai clar, avand totusi in vedere identificarea solutiilor benefice pentru toate partile implicate.

4. Creste eficienta in negocieri. Comunicarea asertiva nu numai ca reduce conflictele, dar poate creste si eficienta in afaceri. Atunci cand iti expui ideile intr-un mod clar si demonstrezi interlocutorului ca tii cont si de punctele sale de vedere, acest lucru poate creste eficienta in negocieri si te poate ajuta atat pe tine, cat si pe interlocutorul tau sa gasiti o solutie profitabila pentru amandoi.

5. Imbunatateste increderea si stima de sine. Atunci cand comunici asertiv si fiecare interactiune pe care o ai decurge intr-un mod eficient, acest lucru poate contribui la dezvoltarea stimei de sine si a increderii pe care o ai in fortele proprii.

Tehnici de comunicare asertiva

Comunicarea asertiva in mediul profesional: ce beneficii are

Una dintre principalele tehnici eficiente de comunicare asertiva este includerea pronumelui (eu, mie) in conversatii, atunci cand exprimi sentimente sau opinii personale. De exemplu, in loc sa spui „Tu ma faci sa ma simt deranjat”, poti spune „Eu ma simt deranjat de aceasta situatie”. Folosind pronumele atunci cand exprimi ceea ce simti sau crezi, arati ca esti capabil sa iti asumi responsabilitatea pentru ceea ce simti si nu invinovatesti direct interlocutorul.

O alta tehnica pe care o poti adopta este cea de a spune „Nu” fara sa te simti vinovat si fara sa oferi prea multe explicatii. Un bun exemplu ilustrativ aici este „Nu, nu voi ramane astazi peste program. Voi finaliza aceasta sarcina maine si voi preda raportul in timp util”, atunci cand superiorul tau iti solicita sa lucrezi in afara orelor de program pentru a finaliza o sarcina a carei urgenta nu este justificata.

Ascultarea activa reprezinta o alta solutie care contribuie la obtinerea unei comunicari asertive deoarece nu este suficient sa iti expui punctele de vedere intr-un mod eficient, ci este necesar sa si asculti ceea ce interlocutorul are sa iti spuna. Acorda atentie persoanei cu care vorbesti si cere detalii care sa te faca sa intelegi mai bine punctul sau de vedere.

In special atunci cand esti lider, ascultarea activa ar trebui sa fie unul dintre punctele tale forte. Aceasta abilitate trebuie adoptata in stilul tau de leadership. Daca inca nu ai unul definit, descopera cate stiluri de leadership exista si prin ce se diferentiaza.

Pe langa aceste tehnici, exista si alte cateva modalitati nonverbale care pot fi de mare ajutor intr-o comunicare asertiva. Gesturile, tonul vocii si postura pe care o ai in timpul discutiei cu interlocutorul tau pot sa exprime multe despre intentiile si atitudinea pe care o ai, fara ca macar sa scoti un cuvant. In acest context, este recomandat sa iti adaptezi limbajul corpului si tonul in functie de discutie si de intelocutorul pe care il ai. Evita sa stai cu bratele incrucisate si priveste interlocutorul in ochi deoarece, in mod contrar, este posibil sa dai impresia ca opui rezistenta si nu acorzi importanta interlocutorului tau.

Alte exemple de comunicare asertiva: dialog comunicare asertiva

Iata cateva exemple concrete care ilustreaza modul in care comunicarea asertiva te poate ajuta sa-ti exprimi punctul de vedere intr-un mod clar, fara a adopta o atitudine defensiva:

● Refuzul politicos: „Multumesc pentru invitatie, dar nu pot participa la sedinta pe care ai setat-o pentru astazi pentru ca se suprapune cu o alta sedinta planificata din timp.”

● Detalierea propriilor sentimente si nevoi: „Imi este dificil sa ma concentrez asupra subiectului discutat in sedinta online atunci cand exista zgomot in jurul meu. As aprecia foarte mult daca ai putea reduce nivelul de zgomot in acest interval de timp.”

● Exprimarea opiniei proprii intr-un mod respectuos: „Salut punctul tau de vedere referitor la acest subiect, insa eu am o opinie diferita despre care as dori sa discutam si sa iti aflu parerea.”

● Abordarea unui conflict: „Inteleg motivul care te-a deranjat si doresc sa discutam despre asta intr-un mod calm si constructiv, care sa ne ajute sa gasim o solutie care sa functioneze pentru amandoi.”

● Cererea unei clarificari: „Am inteles rezultatele la care doresti sa ajungi, insa nu sunt sigur ca modul in care vrei sa procedezi este cel mai potrivit. Ai putea sa-mi oferi mai multe detalii, te rog?”

Comunicare asertiva: exercitii

Comunicarea asertiva este o abilitate care se dobandeste in timp, astfel ca nu trebuie sa iti faci griji daca nu stapanesti bine toate caracteristicile sale. Exista cateva exercitii eficiente care iti pot imbunatati in scurt timp abilitatea de a comunica asertiv. Iata care sunt cele mai utile pe care le poti incerca!

Jocuri de rol comunicare asertiva

Unul dintre exercitiile pe care le poti incerca pentru a-ti imbunatati comunicarea asertiva consta intr-un joc de rol. Acesta poate fi jucat fie la locul de munca, in cadrul unui workshop sau al unui eveniment care incurajeaza conexiunea intre colegi, precum teambuilding, fie acasa, alaturi de prieteni sau membri ai familiei. De exemplu, un joc de rol poate sa decurga astfel: interlocutorul tau joaca rolul unui partener de afaceri cu care urmeaza sa inchei o colaborare. Tu ii vei propune interlocutorului tau colaborarea la care te-ai gandit, iar acesta are sarcina de a te contrazice si de a incerca sa obtina un pret mai avantajos pentru el in ceea ce priveste contractul de colaborare. Pe tot parcursul acestei discutii, tu, ca persoana asertiva, va trebui sa gasesti modalitati eficiente de a-ti expune punctul de vedere si de a identifica cele mai bune solutii pentru tine sii viitorul tau partener de afaceri.

Totodata, pe langa modul in care te exprimi, nu uita sa acorzi atentie si comunicarii nonverbale, deoarece te ajuta sa transmiti o anumita atitudine si o stare de spirit care te pot ajuta sa obtii ceea ce iti doresti. Iata cateva aspecte la care sa fii atent si pe care poti sa le practici in jocul de rol:

● Contactul vizual – asigura-te ca mentii contactul vizual cu interlocutorul tau deoarece in acest mod ii arati ca esti implicat in discutie si esti interesat de ceea ce are de spus.

● Postura – stai drept, cu umerii usor in spate, fara sa incrucisezi bratele sau picioarele.

● Mimica faciala – chiar daca interlocutorul tau nu iti spune tocmai ceea ce iti doresti sa auzi, nu lasa mimica faciala sa denote faptul ca esti neplacut surprins. Incearca sa ramai calm indiferent de modul in care decurge discutia.

Acest joc nu numai ca iti va imbunatati abilitatile de comunicare asertiva, dar te va ajuta sa te simti si mai pregatit si increzator in intalnirea de afaceri cu partenerul tau.

Exercitii in scris pentru a-ti imbunatati asertivitatea 

Comunicare asertiva - exercitii utile, in scris, pe care sa le incerci:

      ● Pastreaza un jurnal de comunicare – foloseste o agenda in care sa notezi detalii despre anumite interactiuni pe care le ai pe parcursul unor zile si modul in care acestea te-au facut sa te simti. Identifica motivul pentru care ai simtit lucrurile respective si, daca sentimentele nu au fost unele constructive, atunci identifica moduri in care poti sa eviti ca interactiunile sa ajunga intr-un astfel de punct. Identifica momentele in care ai fi putut fi mai asertiv si noteaza cum ai putea sa abordezi diferit o astfel de situatie pe viitor.

Comanda o agenda cu spirala sau fara si noteaza toate detaliile referitoare la interactiunile pentru care consideri ca exista loc de imbunatatire. Indiferent de culoarea pe care o preferi, pe officedirect.ro cu siguranta vei gasi agenda potrivita pentru tine!

       ● Practica refuzul. In special atunci cand stii ca urmeaza o sedinta importanta in care trebuie sa iti sustii punctul de vedere, poti sa-ti notezi ideile importante pe o foaie ca sa te ajute sa comunici mai eficient. Totodata, poti sa exersezi si diferite moduri asertive de a refuza propunerile interlocutorului tau si de a-ti sustine punctul de vedere. De exemplu, daca ai nevoie de un nou laptop pentru a-ti desfasura activitatea, iar superiorul tau nu doreste sa iti aprobe cererea de a achizitiona laptopul din bugetul departamentului, propunandu-ti sa iti ofere un laptop vechi in schimb, poti sa refuzi aceasta propunere si sa ii expui principalele motive care demonstreaza necesitatea unui laptop nou.

Noteaza-ti principalele argumente pe hartie cu ajutorul unui pix, astfel ca atunci cand discuti cu superiorul tau sa te asiguri ca nu iti scapa niciun detaliu.

       ● Inregistreaza jocurile de rol si apoi noteaza parti din interactiunile pe care le ai, in care ai putea sa procedezi intr-un mod mai asertiv. Foloseste-te de notite autoadezive pe care sa notezi fiecare interactiune si solutia de imbunatatire aferenta.

Notitele autoadezive se numara printre cele mai populare instrumente de organizare folosite atat la birou, cat si acasa. Acestea sunt usor de folosit pentru a nota idei noi pe care sa le ai in vedere in anumite discutii sau activitati. Comanda notitele autoadezive de care ai nevoie de pe officedirect.ro. Comanda va ajunge la tine in 24-48 de ore, astfel ca poti incepe numaidecat sa lucrezi la imbunatatirea comunicarii asertive.

Alte tipuri de comunicare

Pe langa comunicarea asertiva, exista si alte tipuri de comunicare, fiecare dintre acestea avand caracteristici diferite. Iata care sunt acestea: 

● Comunicarea pasiva – stil de comunicare in care o persoana evita sa isi exprime opiniile, sentimentele sau nevoile. Printre principalele caracteristici ale comunicarii pasive se numara: folosirea unui ton moale, a unor expresii vagi, precum „poate”, „incerc”, „posibil”, evitarea contactului vizual si acceptarea cu usurinta a cerintelor celorlalti, chiar daca acestea nu se potrivesc cu punctul de vedere al persoanei in cauza.

● Comunicarea agresiva – stil de comunicare in care o persoana isi impune propriile nevoi si dorinte in detrimentul altora, fara a tine cont de parerile interlocutorilor. Principalele caracteristici ale comunicarii agresive sunt: folosirea unui ton ridicat, folosirea amenintarilor si folosirea unui limbaj defensiv si acuzativ.

● Comunicarea pasiv-agresiva – stil de comunicare in care o persoana isi exprima pasiv opozitia fata de ideile celorlalti, fara a-si comunica direct si clar punctul de vedere. Principalele caracteristici ale acestui tip de comunicare sunt: folosirea sarcasmului, evitarea discutiilor directe si refuzul de a coopera.

Toate aceste trei tipuri de comunicare pot fi daunatoare relatiilor interpersonale deoarece nu sustin comunicarea eficienta si concisa intre interlocutori. Din acest motiv, este recomandata comunicarea asertiva deoarece are multiple beneficii asupra relatiilor de afaceri, dar si personale. Foloseste-te de informatiile din acest articol si dezvolta-ti abilitatile astfel incat sa devii o persoana asertiva care isi sustine punctul de vedere, insa tine cont si de parerile celorlalti.

Sursa foto: freepik.com


Ultimele postari
sus