Blog

Obiective SMART: ce sunt si cum se seteaza

Obiective SMART: ce sunt si cum se seteaza

In spatele oricarei afaceri de succes se afla un antreprenor dedicat si obiective bine stabilite. Indiferent ca ai intampinat probleme cu realizarea obiectivelor tale sau pur si simplu doresti sa iti imbunatatesti strategia de dezvoltare, informatiile din acest articol cu siguranta iti vor fi de folos. Descopera cum sa setezi obiective SMART pentru a obtine ceea ce iti doresti!

●    Ce inseamna SMART atunci cand vorbim de obiective
●    Exemple de obiective SMART pentru o firma mica
●    Exemple de obiective SMART in vanzari

Ce inseamna SMART atunci cand vorbim de obiective

Ti s-a intamplat vreodata sa iti setezi obiective pe care intr-un final sa nu le atingi? Daca da, te-ai intrebat vreodata de ce? Ei bine, una dintre cauze ar putea consta in faptul ca nu ai acordat suficienta atentie detaliilor obiectivului tau. In acest sens, venim noi cu o solutie si iti prezentam ce inseamna un obiectiv SMART.

Pe scurt, acronimul SMART are la baza 5 termeni importanti care te ajuta sa setezi si sa masori obiectivele pe care doresti sa le atingi. Acesta a fost propus prima data de catre George T. Doran, intr-un articol publicat in anul 1981 in revista „Management Review”. Are valabilitate si aplicabilitate chiar si astazi, in majoritatea domeniilor de afaceri, dar si in viata personala. Descopera in continuare care sunt termenii care stau la baza unui obiectiv SMART si cum te pot ajuta!

1.    Specific

Un obiectiv specific este un obiectiv clar, definit chiar si in cel mai mic detaliu. Acesta trebuie sa exprime exact ceea ce iti doresti sa obtii, fara sa lase loc de indoieli. Iata cateva exemple de intrebari pe care sa ti le adresezi ca sa stabilesti un obiectiv specific:
●    Ce imi doresc sa realizez?
●    Ce actiuni trebuie implementate pentru a realiza ceea ce imi doresc?
●    Cine o sa fie responsabil de obiectiv?

2.    Masurabil

Dupa ce ai stabilit obiectivul pe care doresti sa il atingi si ai identificat toate detaliile obtinute in urma intrebarilor de mai sus, a venit momentul sa descoperi cum si daca poti masura acest obiectiv. In acest pas, cifrele sunt cele mai importante. Pentru ca un obiectiv sa fie masurabil, acesta trebuie sa poata fi cuantificat fie cantitativ, fie calitativ, altfel nu vei sti cand ai realizat obiectivul si daca ai avut succes. Iată la ce întrebări să răspunzi:
●    Cu cate procente vrem sa creasca traficul pe site?
●    Cati urmaritori noi vrem sa avem pe canalele de social media?
●    Cate produse vandute va genera rezultatul dorit?

Noteaza toate aceste informatii intr-o agenda pentru a le avea la indemana oricand. Atunci cand ai toate datele organizate, iti va fi mult mai usor sa creionezi o imagine clara asupra celor necesare atingerii obiectivului tau.

3.    Realizabil

Obiectivul pe care il setezi trebuie sa fie realist si, pentru a te asigura de acest lucru, ai nevoie sa tii cont de resursele existente, capacitatea de lucru si timpul necesar de realizare. In functie de ceea ce iti doresti, poti sa iti setezi un obiectiv mic care sa fie realizabil in cateva saptamani sau un obiectiv mai indraznet care sa necesite cateva luni. Daca te regasesti in situatia din urma, pentru a fi realizabil, cel mai bine este sa imparti obiectivul mare in obiective mai mici, realizabile intr-o perioada de timp mai scurta pe care sa o poti masura cu usurinta. Iata intrebarile pe care sa ti le adresezi pentru a seta un obiectiv realizabil:
●    Putem sa realizam obiectivul cu resursele pe care le avem?
●    Care sunt limitarile noastre si ce obstacole pot aparea pe parcurs?
●    Ce solutii de rezerva avem la metodele principale de lucru?
●    A mai reusit cineva sa realizeze ceea ce ne dorim? Daca da, cum si de ce a avut nevoie?

Stabileste o sedinta cu echipa ta pentru a discuta obiectivul propus. Foloseste-te de o tabla magnetica pentru a-ti expune cat mai bine ideile si pentru a te face inteles. In acest mod, cu siguranta obiectivul pe care vi-l propuneti va fi mai usor de realizat.

4.    Relevant

Unul dintre cele mai importante aspecte de avut in vedere atunci cand setezi un obiectiv este relevanta lui in ceea ce priveste impactul pe care il produce. Iata intrebarile care te pot ajuta sa stabilesti daca un obiectiv este relevant sau nu:
●    Obiectivul se potriveste cu principiile mele? Dar cu viziunea pe care o am asupra businessului pe termen lung?
●    Impactul produs de obiectiv este cel pe care mi-l doresc?
●    Merita timpul si efortul meu/nostru?

5.    Incadrat in timp

Un obiectiv care nu are stabilita o perioada clara de realizare se poate transforma intr-un haos, intrucat nu vei avea posibilitatea sa urmaresti gradul lui de realizare. Atunci cand nu ai o data exacta pana la care toate actiunile trebuie finalizate, exista riscul sa amani anumite activitati sau sa nu le oferi suficienta importanta. Iata la ce intrebari sa raspunzi pentru a evita asta:
●    Care este data de inceput si de final a realizarii obiectivului?
●    De cat timp am nevoie pentru a pregati cele necesare, astfel incat sa nu intampinam probleme sau intarzieri?
●    Am alocat o perioada de timp in plus pentru a solutiona potentialele obstacole identificate?
●    Ce se intampla daca obiectivul nu va fi realizat in timp util?
●    In ce pasi intermediari/milestones putem “sparge” obiectivul principal?

Descopera cum te poate ajuta un flipchart sa iti clarifici ideile!

Exemple de obiective SMART pentru o firma mica

Obiective SMART: ce sunt si cum se seteaza - Office Direct
Atunci cand esti antreprenor, cu siguranta stii ca la baza dezvoltarii businessului tau stau anumite obiective pe care trebuie sa le indeplinesti alaturi de echipa ta. Ca pe viitor sa iti setezi obiective SMART care sa fie mai usor de urmarit si de realizat, iti oferim exemple de obiective smart pentru o firma mica, bazandu-ne pe caracteristicile detaliate mai sus.

Atunci cand ai o firma mica, cel mai probabil principala preocupare este de a atrage noi clienti pentru a-ti creste notorietatea si expunerea pe piata. Un obiectiv pe care ti-l poti seta in acest sens este dezvoltarea portofoliului de produse. Iata cum ar arata un astfel de obiectiv atunci cand este setat intr-un mod smart:

1.    Specific

Imi doresc sa extind portofoliul de produse prin adaugarea a 2 produse noi. Pentru a face asta, trebuie sa implementez mai multe actiuni: studiu de piata asupra competitorilor, studiu despre comportamentul consumatorilor, achizitia unor materii prime suplimentare etc.

Dupa cum poti observa, aici am oferit detalii cu privire la obiectivul care trebuie realizat la actiunile care trebuie implementate. Acestea sunt lucruri care diferentiaza un obiectiv specific de unul vag care ar fi sunat in felul urmator: „Vreau sa cresc portofoliul de produse”.

2.    Masurabil

Imi doresc sa includ in portofoliu 2 produse care sa satisfaca nevoile clientilor mei. Ambele decoratiuni trebuie sa faca parte din categoria articolelor deocrative pentru casa.

Afla cum poti sa setezi sedinte eficiente cu angajatii pentru a pune strategia la punct!

3.    Realizabil

Pentru realizarea obiectivului voi avea nevoie de resurse financiare pentru achizitia unui nou utilaj in zona de productie, a materiilor prime necesare si pentru externalizarea serviciilor de realizare a studiilor asupra pietei. Obstacolul care ar putea aparea pe parcurs este insuficienta acestor resurse, iar solutia pe care o am este contractarea unui imprumut pentru firme.
Competitorii au reusit sa isi extinda portofoliul de produse, iar detalii despre acest proces voi afla in urma studiilor de piata planificate.

Totodata, pentru realizarea obiectivului am nevoie de 5 persoane care deja se afla in firma: un manager de proiect, un designer de produs, 2 operatori, iar in ceea ce priveste spatiul necesar, este suficient cel care exista deja in zona de productie. Astfel, excludem situatia in care ar trebui sa inchiriez spatiu aditional sau sa angajez persoane suplimentare.
Realizarea obiectivului ar putea dura aproximativ 10 luni.

4.    Relevant

Obiective SMART: ce sunt si cum se seteaza - Office Direct
Obiectivul se potriveste cu planurile mele pe termen lung deoarece imi doresc sa dezvolt afacerea si sa ocup primul loc in nisa din care fac parte.

Asigura-te ca nu ramai fara hartie pentru imprimarea facturilor! Profita de oferta noastra avantajoasa si achizitioneaza hartie pentru imprimanta la cel mai bun pret!

5.    Incadrat in timp

Procesul de realizare a obiectivului va incepe in 1 februarie, iar obtinerea obiectivului de a include 2 noi produse in portofoliu si de a le pune la dispozitia clientilor este 31 octombrie deoarece am alocat cateva zile in plus necesare solutionarii obstacolelor care pot aparea. Pentru asta avem nevoie sa incheiem studiul de piata asupra competitorilor si cel despre comportamentul consumatorilor pana la finalul lunii februarie, in martie sa contactam furnizorii, sa cerem sample-uri etc, iar in iunie sa dam comanda finala la productie.

In cazul in care obiectivul nu este realizat la timp, vom avea o prelungire a perioadei de lucru care, cel mai probabil, va presupune costuri aditionale.

Exemple de obiective SMART in vanzari

Pornind de la exemplul anterior cu dezvoltarea portofoliului de produse, odata ce ai stabilit obiectivul de a dezvolta portofoliul de vanzari, trebuie sa ai in vedere si setarea unor obiective SMART in vanzari. Iata cateva exemple de  obiective SMART in vanzari din care poti sa te inspiri:
●    obtinerea unui venit de 200.000 de lei in primele 6 luni de la lansarea noilor produse;
●    comercializarea a 100 de bucati in primele 30 de zile de la lansare;
●    obtinerea unui profit de 35% din vanzari in primul an de comercializare a noilor produse;
●    obtinerea unei rate de sub 5% de retur a coletelor;

Atunci cand te dedici unui obiectiv si ai la dispozitie toate intrumentele si resursele necesare pentru a-l realiza, cu siguranta vei putea sa obtii tot ceea ce iti doresti. Noi, echipa Office Direct, suntem alaturi de tine la fiecare pas in acest proces! Profita de gama noastra larga de produse si alege instrumentele de care ai nevoie. Comanda va ajunge la tine intr-un timp scurt de 24-48 de ore, astfel ca te poti apuca de treaba numaidecat!

Sursa foto: shutterstock.com

Ultimele postari
sus