Blog

Inteligenta emotionala: ce este si cum influenteaza relatiile profesionale

Inteligenta emotionala: ce este si cum influenteaza relatiile profesionale

Fisa postului spune totul despre cum un angajat ar trebui sa-si indeplineasca atributiile de serviciu. Pentru a ajunge la un nivel general de echilibru, totusi, este nevoie de o relationare cat mai armonioasa cu lumea din jur, atat la job, cat si in viata privata. Inteligenta emotionala este ansamblul de aptitudini si de comportamente care rezolva o mare parte dintre deficientele cauzate de o comunicare deficitara.




Care sunt ramurile inteligentei emotionale
Cum se comporta persoanele cu inteligenta emotionala inalta
La ce ne ajuta inteligenta emotionala
Cum se manifesta inteligenta emotionala la locul de munca

Care sunt ramurile inteligentei emotionale

In general, atunci cand vorbim despre capacitatea de a gestiona propriile emotii, ne raportam la capacitati precum constientizarea, mentinerea controlului asupra propriilor actiuni si emotii, precum si la manifestarea empatiei in relatiile interpersonale. Toate acestea se pot dovedi atat in momentele de stres de la birou, cat si in cele din viata privata. Pentru ca obiectivele fiecaruia dintre noi sa se realizeze, este nevoie de intrunirea a patru conditii care alcatuiesc ansamblul inteligentei emotionale:

Cunoasterea de sine: identificarea propriilor dorinte, emotii si valori;

Constiinta sociala: abilitatea de a receptiona emotiile si gandurile persoanelor din jur;

Stapanirea de sine: capacitatea de a controla emotiile negative, recunoasterea greselilor si flexibilitatea;

Gestionarea relatiilor: influenta asupra interlocutorilor si preintampinarea conflictelor.

Stresul la birou - Office Direct

Cum se comporta persoanele cu inteligenta emotionala inalta

Atunci cand ne gandim la ideea de inteligenta, avem in vedere IQ-ul unei anumite persoane. Nu obisnuim sa luam in calcul si capacitatea de a relationa, usurinta manifestata in comunicare sau calitatea relatiilor pe care un individ stie sa le cultive. In mediul solicitant al biroului, profesionistii veritabili stiu sa isi demonstreze stapanirea de sine prin exercitiul de a intelege emotiile si motivatiile celor din jurul lor, pentru a putea cladi relatii de anduranta. Aceasta trasatura dovedeste inteligenta emotionala si arata o mare capacitate de constientizare si control a propriilor emotii, pentru o adaptare cat mai eficienta fata de mediul social reprezentat de locul de munca.

La ce ne ajuta inteligenta emotionala

Constienti de propriile ganduri, ne manifestam inteligenta emotionala prin capacitatea de a ne identifica si gestiona propriile emotii, dar mai ales prin receptivitatea fata de semnalele transmise de cei din jur. Daca inteligenta cognitiva nu este influentabila de-a lungul vietii, cea emotionala poate fi educata prin introspectie, printr-o buna observare a lumii inconjuratoare si printr-o reflectie lucida si obiectiva asupra realitatii.

Cei care au un coeficient de inteligenta emotionala peste medie se remarca prin abilitatea de a-si reprima emotiile de natura negativa, cum ar fi anxietatea, lipsa de incredere, stresul sau chiar furia. Tot acestia sunt cei care au abilitatea de a inlocui sentimentele negative cu senzatii pozitive: siguranta de sine, empatia si atasamentul. Factorii perturbatori pot varia, de la lipsa de tehnica adecvata activitatii profesionale, pana la un spatiu de lucru prea inghesuit.

Stresul la birou - Office Direct

Cum se manifesta inteligenta emotionala la locul de munca

Stresul la locul de munca este o realitate des intalnita, in cazul multor companii si departamente. Inteligenta emotionala este unul dintre cele mai utile mijloace de aparare intr-un mediu aparent ostil. Un angajat capabil sa-si evalueze lucid emotiile va gestiona mai bine momentele cu varf de sarcina, in care provocarile profesionale sunt dublate de tensiuni resimtite la nivel personal. Pe masura ce avanseaza in ierarhie, profesionistii se lovesc de nevoia de a demonstra o veritabila inteligenta emotionala.

Managerii sau team leaderii, in special, trebuie sa seteze un nivel al emotiilor generale care sa eficientizeze procesele de lucru. Aceasta cerinta exclude atat exprimarea excesiva a emotiilor, cat si lipsa totala a manifestarii acestora. Indiferent de domeniul in care activeaza sau de functia pe care o ocupa, un angajat valoros pentru organizatia in care activeaza isi va dubla pregatirea academica prin intermediul unui echilibru exemplar. 

O cariera de succes se sprijina pe o stare interioara armonioasa, iar aceasta depinde de o relationare cat mai facila cu cei din jur. Inteligenta emotionala este calea cea mai lina de a rezolva multe dintre problemele care afecteaza relatiile interumane.


Credit foto: Shutterstock

Ultimele postari
sus