Blog

Stresul la locul de munca: afla care sunt cauzele si metodele de combatere

Stresul la locul de munca: afla care sunt cauzele si metodele de combatere

Stresul este reactia mentala si fiziologica a omului la presiunile de zi cu zi, care vin atat din afara noastra, cat si din interiorul nostru. Orice activitate poate aduce elemente de stres atunci cand lucrurile sunt duse la extrem sau cand exista o presiune la locul de munca, fiind creata de un deadline sau de unele sarcini mai dificile.

Din ce in ce mai multi angajati aduc presiunea de la locul de munca si acasa, unii raspund la mailuri sau dau telefoane si in timpul liber, altii isi iau de lucru suplimentar acasa. Toate aceste comportamente duc la deteriorarea starii noastre de bine, stresul devenind coplesitor si daunator sanatatii fizice si psihice.


Afla in cele ce urmeaza care sunt principalele cauze ale stresului la locul de munca, ce efecte poate avea asupra noastra, dar si care sunt cele mai eficiente metode pentru combaterea lui.

●    Ce este stresul si care sunt principalele tipuri
●    Cauzele stresului la locul de munca
●    Efectele stresului la locul de munca
●    Combaterea stresului la locul de munca
●    Modalitati de relaxare pentru angajati

Ce este stresul si care sunt principalele tipuri

Stresul a fost definit in diverse moduri de-a lungul anilor, de la o presiune a mediului inconjurator, la o tensiune in interiorul unei persoane sau efectul unei situatii asupra acesteia. In alta ordine de idei, o definitie succinta este data de catre HSE (Health and Safety Executive), o organizatie a guvernului britanic, care sustine drepturile omului de a veni sanatos acasa de la job. Conform acestei organizatii, stresul este reactia adversa a persoanelor, reactie care apare in urma presiunilor excesive ori a altor tipuri de cerinte impuse.

Oamenii pot resimti stresul atunci cand nu pot face fata anumitor probleme sau situatii, cand nu pot sa indeplineasca ceea ce angajatorul le cere, din punct de vedere al abilitatilor, al cunostintelor sau al timpului. Din dorinta de a-ti dezvolta cariera si din cauza presiunilor sociale, faci uneori eforturi exagerate pentru a indeplini asteptarile, lucru care iti poate afecta viata in mod negativ.

Efectele stresului se rasfrang asupra atingerii obiectivelor, atat din punct de vedere individual, cat si din punct de vedere organizational. Fiecare individ reactioneaza diferit la situatiile de stres si ar trebui sa-i identifice cauza pentru a putea lua masuri, astfel incat aceasta stare sa nu devina daunatoare daca se manifesta pe perioade lungi de timp.

Stresul la locul de munca este un raspuns emotional, care apare in situatia in care cerintele jobului nu se potrivesc cu nevoile si capacitatea angajatului. Nu trebuie confundata notiunea de stres cu cea de „provocare”, aceasta din urma fiind cea care energizeaza individul atat fizic, cat si psihic, determinand acea stare de „stres pozitiv”, care il impinge spre indeplinirea mai rapida a sarcinilor si spre depasirea limitelor. Cu exceptia acestei situatii, cand in anumite cazuri presiunea actioneaza ca o motivatie si propulseaza individul spre succes, stresul are o conotatie negativa.

Tipuri de stres

Organizarea eficienta a activitatii la birou si o disciplina in viata personala pot preintampina aparitia stresului. Acesta se manifesta pe mai multe planuri si genereaza urmatoarele tipuri de stres:

●    Stresul fizic - acest tip de stres se refera la epuizarea corpului, cand individul ajunge sa fie extrem de obosit si poate aparea in cazul persoanelor care calatoresc mult, schimba fusurile orare sau desfasoara activitati care pun presiune asupra lor;
●    Stresul emotional - care apare in urma unor evenimente marcante in viata individului. Desi acestea se pot produce in viata personala (divort, deces, certuri, etc.), efectele se vor resimti si la locul de munca deoarece poate sa apara sentimentul de coplesire, care va face ca angajatul sa fie iritat, nervos, anxios sau depresiv;
●    Stres traumatic - similar cu stresul emotional, traumele se intampla cel mai frecvent in viata personala, dar si in timpul orelor de lucru, ceea ce va afecta individul pe toate planurile;
●    Stres cronic, acut sau „burnout” - conceptul de „burnout” reprezinta o stare de epuizare emotionala, fizica si mentala cauzata de stres excesiv si prelungit. Stresul cronic poate sa apara atunci cand te simti coplesit, drenat emotional si incapabil sa raspunzi cerintelor constante.

Cauzele stresului la locul de munca

Pentru a reduce, trata si preveni stresul este important sa identifici cauza si situatiile care duc la aparitia acestuia. Abilitatile fiecarui individ, experienta si varsta influenteaza starile de stres pe care acesta le resimte si pot fi provocate, in principal, de patru cauze:

●    Lipsa timpului sau gestionarea incorecta a acestuia - aceasta cauza nu se intalneste doar la locul de munca, ci si in viata personala;
●    Stresul cauzat de anticipare - putem deveni stresati cand stim ca va urma un eveniment sau o anumita situatie importanta sau despre care nu stim foarte multe detalii. Pentru unele persoane, emotia este amplificata si de tipul de eveniment, iar cu cat este mai important, cu atat stresul devine mai puternic;
●    Stresul cauzat de situatie - situatiile imprevizibile sau conflictuale pot determina o stare de stres, cu atat mai mult cu cat nu stii cum sa reactionezi;
●    Stresul cauzat de interactiune.Stresul la birou - Office Direct
Cauzele concrete care pot duce la aparitia starilor de stres la serviciu pot fi si urmatoarele:
●    Taskurile monotone, neplacute sau multitasking constant;
●    Volumul si ritmul de munca;
●    Presiunea timpului, termene limita nerealizabile;
●    Programul de lucru inflexibil, ore suplimentare neplanificate;
●    Lipsa participarii la luarea deciziilor sau la stabilirea metodelor de lucru;
●    Lipsa oportunitatilor de promovare, a sistemelor de evaluare;
●    Salariul mic;
●    Rolul in organizatie;
●    Relatiile cu colegii;
●    Cultura organizationala;
●    Interferenta dintre serviciu si viata personala;
●    Discriminarea in functie de sex, varsta, rasa, etnie, etc.

Efectele stresului la locul de munca

Stresul la locul de munca are consecinte semnificative atat asupra sanatatii fizice si mentale a angajatilor, cat si asupra organizatiei.

Efectele stresului asupra angajatilor

Stresul la locul de munca poate cauza un comportament neobisnuit si disfunctional si poate contribui la declinul sanatatii fizice si mentale si, in cazuri extreme, poate duce la incapacitatea de a lucra. Printre efectele stresului asupra individului se numara:

●    Performanta slaba;
●    Iritabilitatea si epuizarea;
●    Dificultatile de concentrare, de a gandi logic si de a lua decizii;
●    Incapacitatea de relaxare;
●    Starea depresiva si anxioasa.

Poti resimti aceste stari atat in timpul orelor de lucru, cat si acasa, ceea ce poate duce ulterior la aparitia diferitelor afectiuni, precum:

●    Insomnie;
●    Boli ale sistemului digestiv;
●    Hipertensiune sau hipotensiune;
●    Migrene si dureri acute de cap.

Efectele stresului asupra companiei

Cele mai frecvente efecte ale stresului asupra companiei sunt:
●    Absenteismul;
●    Lipsa de implicare;
●    Productivitatea si performanta scazute;
●    Costurile din ce in ce mai mari;
●    Afectarea imaginii companiei.   

Combaterea stresului la locul de munca

Dotarea companiei cu instrumentele necesare desfasurarii eficiente a activitatii poate reduce stresul angajatilor si ii poate determina pe acestia sa devina mai productivi. Asigurarea unei infrastructuri tehnologice adecvate, a curateniei si a tehnicii de birou poate usura munca oamenilor. Sistemele de afisare, precum flipcharturile, proiectoarele sau panourile de pluta joaca un rol important in buna desfasurare a activitatii unei companii prin eliminarea unor factori de stres referitori la organizare si comunicare.

Desi nu exista o reteta universala pentru a reduce stresul la locul de munca, fiecare angajat are la dispozitie mai multe metode de combatere a acestuia, precum:

●    Imbunatatirea stilului de viata prin exercitii de relaxare si de miscare regulate, dieta echilibrata, somn suficient, discutii cu persoanele apropiate sau cu un psiholog;
●    Utilizarea unor produse ergonomice in munca de birou;
●    Managementul timpului, astfel incat sa obtii un echilibru munca - viata personala;
●    Managementul taskurilor: prioritizeaza sarcinile la inceputul sau la sfarsitul zilei, imparte proiectele mari in proiecte mai mici si invata sa delegi;
●    Imbunatatirea inteligentei emotionale: abilitatea de a gestiona si utiliza emotiile intr-un mod pozitiv si constructiv;
●    Gandirea pozitiva;
●    Pastrarea ordinii si a curateniei la locul de munca.

In aceeasi masura, angajatorul este dator sa ia masuri de combatere a stresului angajatilor si sa ii sustina prin:

●    Traininguri legate de gestionarea taskurilor si a timpului;
●    Creare a unor modalitati de lucru personalizate;
●    Programe de motivare financiara si personala;
●    Planuri individuale de dezvoltare a carierei;
●    Punere la dispozitie a tehnicii pentru birou necesare desfasurarii activitatii;
●    Programe de lucru flexibile;
●    Cursuri de dezvoltare personala.

Cauzele stresului la birou - Office Direct

Modalitati de relaxare pentru angajati

Efectele stresului si sedentarismului manifestate prin durerile musculare si de spate pot fi combatute prin cateva metode de relaxare.

Primul pas in a te relaxa este sa iei o pauza de la activitatea desfasurata, nu doar fizic, ci si mental si sa te deconectezi de la tot ceea ce faci, petrecand timpul singur sau intr-o companie placuta.

Pentru desfasurarea unei activitati intr-un mod relaxant, care sa te faca mai productiv, poti incerca urmatoarele trucuri:
●    Opreste-te din multitasking;
●    Fa-ti prieteni la locul de munca; in felul acesta vei avea in jurul tau persoane cu care poti discuta atunci cand ai nevoie;
●    Asigura-te ca stai confortabil la birou;
●    Pastreaza o atitudine pozitiva;
●    Mediteaza;
●    Mergi pe jos, inoata, picteaza, tricoteaza, citeste;
●    Descopera-ti un hobby pe care il poti practica;
●    Fa curatenie: in acest timp te poti gandi la planurile tale de viitor;
●    Organizeaza o sedinta de aromaterapie: sunt recomandate aromele de lemn de santal, salvie, menta, rozmarin;
●    Mergi la sedinte de masaj sau spa, individual sau alaturi de o persoana draga;
●    Consolideaza-ti relatiile de prietenie;
●    Traieste o viata sociala activa, mergi la evenimente culturale, la concerte, teatru, film si orice altceva care te poate binedispune;
●    Fa miscare: daca nu ai timp de sala, cauta o motivatie puternica si fa zilnic 10 minute de exercitii acasa;
●    Petrece mai mult timp in natura, de cate ori ai ocazia;
●    Planifica-ti vacante scurte si dese.

Oricare ar fi planul tau de relaxare pentru combaterea stresului, asigura-te ca vei include in acesta dezvoltarea unor abilitati de management al timpului, asumarea de noi provocari, confortul fizic si emotional la locul de munca si separarea serviciului de viata personala.

Sursa foto: Shutterstock

Ultimele postari
sus