Blog

De ce trebuie sa stii sa lucrezi in echipa si cum te ajuta acest lucru

 De ce trebuie sa stii sa lucrezi in echipa si cum te ajuta acest lucru

Aptitudinea de a sti sa lucrezi in echipa este, de multe ori, unul dintre punctele pe care le mentionezi in CV-ul de angajare, dar si unul dintre aspectele cele mai apreciate de catre angajatori. Indiferent de domeniul de activitate in care activezi, cu siguranta nu lucrezi singur, iar ceea ce faci tu influenteaza rezultatul final al muncii depuse de o echipa intreaga. Orice organizatie sau firma este ca un mecanism, iar buna sa functionare depinde de eficienta fiecarei piese in parte, adica de cea a fiecarui angajat.

Pentru ca o echipa sa functioneze si sa fie productiva, membrii acesteia trebuie sa aiba obiective comune, sa se sustina reciproc, sa comunice, sa colaboreze. Doar astfel echipa isi va putea atinge tinta, iar tu, ca parte a echipei, te vei putea bucura de reusita.

Cum arati ca stii sa lucrezi in echipa

Desi pare simplu, nu toate persoanele se simt confortabil atunci cand lucreaza in echipa. Aceasta calitate doar mentionata in CV nu este relevanta daca nu este dovedita. De cele mai multe ori este usor de observat cand un nou angajat este potrivit lucrului in echipa sau nu, deoarece acesta are un comportament specific. Ca sa demonstrezi ca stii sa lucrezi in echipa, poti avea in vedere urmatoarele comportamente si atitudini.

In primul rand, manifesta-ti interesul pentru stabilirea contactului cu colegii, prin diverse metode: deschide conversatii cu ei, mergeti impreuna la masa, imprieteneste-te cu ei pe retelele de socializare, incearca sa te integrezi in grupul lor. De asemenea, comunica eficient cu acestia in diferite situatii: cere ajutorul atunci cand ai nevoie si, la randul tau, ofera sprijin atunci cand poti, din proprie initiativa.

In al doilea rand, este important sa iti concentrezi atentia pe indeplinirea obiectivelor echipei, nu doar pe cele personale si sa te dovedesti altruist. Reusita personala nu inseamna neaparat si reusita echipei, asa ca fii un membru implicat si de incredere si da tot ce poti pentru ca tu si coechipierii tai sa aveti motive de bucurie la final.

Este important, de asemenea, sa intelegi rolul fiecarei persoane din echipa pentru a sti la cine sa apelezi in diverse contexte; respecta parerile celorlalti si fii empatic si intelegator cu colegii pentru ca echipa sa fie cat mai inchegata.

Impartaseste cu ceilalti membri idei si sugestii care va pot imbunatati activitatea si implica-te activ in tot ce presupune aceasta. Astfel, vei demonstra ca iti pasa si ca pentru tine rezultatul final este important.

Etapele de formare a unei echipe

O echipa se formeaza in timp deoarece, la inceput, membrii ei nu se cunosc si au nevoie de o perioada de acomodare reciproca. Pentru ca grupul sa devina o echipa este nevoie de parcurgerea mai multor etape.

Formarea

Este momentul in care membrii fac cunostinta, descopera lucrurile pe care le au in comun si se stabilesc rolurile.

Furtuna

In aceasta etapa apar conflictele pentru suprematie si pozitie, iar liderul are un rol foarte important. Acesta trebuie sa ia masurile necesare, ferme si transparente, prin care sa isi arate influenta, astfel incat sa fie recunoscuta de echipa.

Stabilizarea

Este perioada de dupa „furtuna”, cand se stabileste o ierarhie clara, ca urmare a conflictelor anterioare. De asemenea, este momentul cand incep sa se vada primele rezultate deoarece membrii echipei lucreaza mai eficient si se ajuta reciproc.

Performanta

Este etapa in care echipa lucreaza ca un tot unitar si in care problemele se rezolva rapid si eficient. In acest moment, fiecare membru este foarte important, iar plecarea unuia afecteaza performanta echipei.

Destramarea echipei

Dupa atingerea obiectivelor, echipa urmeaza sa se destrame, fapt care, pentru unii membri, poate fi frustrant deoarece s-au atasat de colegi. Liderul are, din nou, o misiune importanta pentru ca trebuie sa gestioneze situatia foarte bine, astfel incat performantele individuale ale membrilor sa nu fie afectate pe viitor.

Formarea echipei la birou - Office Direct Blog

Rolurile in echipa

Dupa ce s-a stabilit ca vei lucra intr-o echipa, ti se va atribui un rol. Acesta depinde de aptitudinile si de trasaturile tale de personalitate. Un teoretician britanic, Meredith Belbin, a stabilit ca intr-o echipa pot exista 9 tipuri de roluri.

Coordonatorul

Este increzator si matur si sustine dreptatea si egalitatea intre membrii echipei. De asemenea, este obiectiv si reuseste sa se detaseze pentru a privi imaginea de ansamblu. Coordonatorul este cel care stabileste prioritatile, programul si obiectivele, dar fara a domina discutiile.

Formatorul

Este plin de energie, motivat, competitiv. Are un dezvoltat simt practic si, de aceea, este cel care are ultimul cuvant de spus in ceea ce priveste implementarea proiectelor.

Generatorul de idei

Ca sa te potrivesti acestui rol trebuie sa fii, in primul rand, creativ si original, inovativ, ingenios si sa fii cel care da solutii la orice problema. Dupa cum spune si numele rolului, este cel care ofera idei si sugestii iesite din comun, si, cel mai adesea, de succes.

Analistul

Este cel serios si prudent, rational, care se gandeste de mai multe ori inainte de a actiona. Fire critica si analitica, acesta nu lasa echipa sa comita acte nechibzuite si contribuie la analiza logica si impartiala a actiunilor ce urmeaza a fi realizate.

Implementatorul

La fel ca formatorul, implementatorul este o fire practica si este caracterizat de loialitate si independenta. Este demn de incredere, te poti baza pe el in orice situatie si este cel care transforma deciziile colegilor in actiuni pozitive, care contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor.

Evaluatorul

Printre calitatile sale se numara eficienta in comunicare si negociere, dar si entuziasmul pe care il insufla si colegilor la inceputul unui nou proiect. Este diplomat si cunoscator de informatii din exterior, precum si persoana de legatura cu alti membri sau cu alte departamente.

Coechipierul

Are o contributie importanta la unitatea si continuitatea echipei, fiind cel care aplaneaza conflictele si care calmeaza situatiile tensionate. Este sociabil si flexibil, se adapteaza usor la contexte si medii noi si isi sprijina neconditionat colegii.

Finalizatorul

Este cel care se asigura ca totul merge conform planului si ca membrii echipei respecta programul si specificatiile primite. Este atent la detalii si se ghideaza dupa standarde inalte de calitate si acuratete.

Expertul

Este motivat de standardele profesionale si este cel mai dedicat muncii. De asemenea, este concentrat pe aptitudini si cunostinte, pe care le impartaseste cu placere membrilor echipei.

Tipuri de echipe

In functie de sarcinile pe care le au, echipele pot fi de mai multe tipuri.

Echipe organizationale, de creare a politicilor (multifunctionale)

Aceste echipe stabilesc scopurile si obiectivele care se doresc a fi atinse, monitorizeaza progresul, masoara si raporteaza rezultatele. De asemenea, identifica domeniile de interes si dezvolta politica si directia organizatiei.

Echipe speciale sau echipe interdepartamentale

Acestea sunt formate din 5-8 membri cu experienta, care provin din doua sau mai multe domenii de activitate. Acestia indeplinesc functii de investigare, corective si interactive.

Echipe departamentale de imbunatatire (functionale)

Sunt formate doar din membri din departament, care identifica solutii pentru problemele pe care le intampina. Scopul activitatii lor este restrictionat la limitele departamentului.

Cercuri de calitate

Membrii acestora provin din domenii functionale, iar activitatea lor este centrata pe problemele specifice calitatii, productivitatii si service-ului. Managerul este responsabil cu implementarea ideilor pentru ca se poate ca membrii sa nu aiba aceasta putere.

Echipe de lucru autoconduse (functionale)

Sunt echipele in care membrii lucreaza zilnic impreuna si in care acestia au puterea de a-si imparti diverse functii de conducere. Membrii sunt instruiti sa aiba aptitudini diverse si sunt capabili de a-si inspecta propria munca. De asemenea, analizeaza performantele generale ale procesului.

Echipe de sine statatoare (functionale)

Aceste echipe stabilesc standarde de performanta pentru echipa de lucru si se ocupa de orientarea membrilor noi. Nu au un manager vizibil si opereaza cu diferite grade de autoritate, fiind capabile sa isi controleze propriile operatiuni.

Echipa de lucru - Office Direct Blog

De ce sa lucrezi in echipa - avantaje

Lucrul in echipa are avantaje atat din punct de vedere profesional, cat si din punct de vedere personal.
Functionarea echipei se bazeaza pe comunicarea dintre membri, care provin din medii diverse si pot fi foarte diferiti intre ei ca tipologie. Astfel, lucrand in echipa, vei invata, inevitabil, sa interactionezi cu diversi oameni si sa gestionezi conversatiile, situatiile si abordarile in functie de felul lor de a fi. Desigur, acest fapt te va ajuta si in interactiunile viitoare din viata de zi cu zi, nu doar la locul de munca.

Membrii echipei te vor ajuta intotdeauna sa analizezi o problema din mai multe perspective si, astfel, sa gasesti cele mai bune solutii pentru a o rezolva. Va trebui doar sa le expui situatia si propria viziune si, discutand cu ei, vei gasi abordari la care inca nu te-ai gandit.

Lucrul cu oamenii, mai ales in echipa, mereu va fi folositor pentru invatare si perfectionare. Un conflict te poate invata cum sa gestionezi situatii viitoare asemanatoare, o greseala iti arata ce sa nu repeti pe viitor. Fiecare membru al echipei este foarte bun la ceva si poti profita de colaborarea cu el pentru a „fura” meserie si pentru a-ti extinde aria de cunostinte.

In plus, in echipa inveti sa fii loial, sa apreciezi loialitatea si sa ai incredere in coechipieri. De asemenea, iti este stimulata creativitatea si esti motivat sa fii cat mai bun pentru a sti, la final, ca ai contribuit la construirea succesului.

Abilitatea de a lucra in echipa este necesara oriunde ai lucra si poate fi dezvoltata daca simti ca nu stai foarte bine la acest capitol. Nu ezita sa comunici cu membrii echipei din care faci parte si sa te apropii de ei deoarece astfel iti va fi mai usor sa lucrati bine impreuna.

Sursa foto: shutterstock.com

Ultimele postari
sus