Culoarea este ceea ce ochiul uman percepe atunci cand este lovit de emisii de lumina. Dimensiunea pupilei se schimba odata ce se intampla acest fenomen, iar noi, oamenii, vedem un anumit spectru care reda culorile rosu, galben si albastru (culorile primare). Nuantele si tonurile pe care le percepem pe langa cele trei culori sunt o combinare a acestora.
Totusi, de ce ochiul uman percepe sapte contraste cromatice? In articolul urmator, vom defini contrastele cromatice existente si percepute de ochiul uman atunci cand privim culorile.
Despre cele 7 contraste cromatice
Conceptul de contrast al culorilor a fost introdus de catre Johannes Itten care si-a bazat cercetarile pe studierea proceselor fiziologice legate de perceptia cromatica. A pornit de la cel mai simplu exemplu: atunci cand inchidem ochii dupa ce ne-am uitat o buna perioada de timp la un obiect de culoare rosie, ne va aparea pe retina acelasi obiect, dar de culoare verde. Acelasi proces se intampla la orice culoare, atunci cand inchidem ochii, vedem culoarea complementara.
Contrastele cromatice ca mijloace de expresie plastica
Tot Itten a observat ca cele trei culori care amestecate formeaza gri sunt: galben, rosu si albastru pe care le-a definit ca fiind culori primare. Pentru fiecare dintre ele a identificat o culoare complementara.
Daca se elimina rosul si se combina albastrul cu galben, se formeaza verde. Asadar, verde devine culoarea complementara pentru rosu. Pentru albastru, culoarea complementara este portocaliu (combinatia dintre galben + rosu). Din rosu si albastru se obtine violet, ceea ce inseamna ca movul este culoarea complementara a galbenului.
Prin urmare, culorile secundare sunt verde, portocaliu si violet, iar culorile tertiare se obtin prin amestecarea unei culori primare cu una secundara.
Itten a construit, astfel, cercul cromatic. Culorile diametral opuse in cercul cromatic sunt complementare intre ele (pentru ca rezultatul combinarii lor este gri). In interiorul cercului cromatic se pot obtine acorduri cromatice de doua sau mai multe culori. Pentru un acord cromatic de doua culori conditia ar fi ca cele doua sa fie simetrice fata de centrul cercului. In cazul unui acord cromatic de trei culori, putem roti in interiorul cercului un triunghi isoscel sau echilateral pentru a se atinge culorile si a forma triade de acorduri cromatice.
Pornind de la ideea ca fiecare culoare detine o caracteristica si ca aceasta este intarita de contrastul ei, Itten a creat studiul contrastelor, ca un capitol de baza pentru teoria culorilor. Cele sapte tipuri de contraste pe care le-a definit Itten trebuie intelese ca fiind contraste de culori aflate in armonie, care dau un rezultat prin combinarea lor culoarea gri, adica confortul si linistea ochiului uman.
1. Contrastul culorilor pure
Contrastul culorilor pure este cel mai simplu dintre cele sapte tipuri de contraste. Se formeaza prin alaturarea oricaror culori care au un punct al saturatiei maxime. Pentru a se obtine acest contrast, este nevoie sa combini trei culori diferite. De exemplu, alaturarea dintre galben, rosu si albastru reprezinta gradul maxim de saturatie al culorilor pure.
Acest contrast ofera un rezultat puternic si energic. Intensitatea contrastului se pierde pe masura ce culorile se indeparteaza de cele trei culori primare.
Spre exemplu, daca iti doresti sa realizezi o pictura cu rosu, galben si albastru, care formeaza cel mai vizibil contrast pur pe fundal alb, vizual vor oferi senzatia de echilibru. In schimb, daca optezi pentru un fundal negru, le maresti intensitatea.
2. Contrastul clar-obscur
Contrastul clar-obscur sau inchis-deschis se obtine prin luminozitatea diferita a tonurilor de culoare. Poti ajunge la ea prin adaugarea de alb sau negru.
Albul si negru (cu toate tonurile intermediare, de la gri inchis, pana la gri foarte deschis) formeaza, prin alaturare, cel mai puternic contrast. O alta modalitate prin care ai mai putea obtine constrastul clar-obscur este folosind rosu. Cu cat adaugi mai mult alb, cu atat poti ajunge la un roz asemenea unei flori de cires. Daca adaugi mai mult negru, in schimb, vei obtine un rosu foarte inchis, sangeriu.
Este usor sa faci cele mai indraznete combinatii cand ai la dispozitie paleta de culori de pe Officedirect care te va ajuta sa iti pui ideile in aplicare prin combinarea culorilor de orice tip.
3. Contrastul cald-rece
Contrastul cald-rece se obtine prin alaturarea a minim doua culori capabile sa provoace ochiului uman o perceptie, o senzatie de cald sau de rece. Spre exemplu, galbenul te face sa te gandesti la soare, iar albastru te duce cu gandul la apa marii.
In contrastul culorilor, galbenul este cea mai luminoasa culoare, pe cand movul (violetul) cea mai intunecata, iar de aici se formeaza cel mai puternic contrast. O alta explicatie pentru temperatura culorii tine de rosu si orange care sunt considerate cele mai calde culori, pe cand albastru si verde cele mai reci.
Atunci cand avem o perspectiva, cum ar fi peisajul unui camp cu maci care vor iesi in evidenta cu ajutorul culorii calde, ii vom percepe mai aproape. Pentru a accentua distanta, dealurile si norii din fundal, vor fi in nuante de verde si albastru.
Prin iluzia optica dintre cald-aproape si rece-departe, se creeaza impresia de dinamica intr-o compozite. Daca in exemplul de mai sus, dealurile si norii ar fi avut tonuri de galben, ar fi parut la fel de aproape ca si macii. Se obtinea astfel un efect diferit in care compozitia era mai plata.
Pentru contraste puternice, ai nevoie de instrumente pe masura. Alege pensule de pe site-ul Officedirect si bucura-te de calitate garantata, dar si un timp scurt de livrare, pentru a avea rezultatele dorite in timp util!
4. Contrastul culorilor complementare
Asa cum am spus si mai sus, culorile complementare sau secundare (verde, portocaliu, mov) se obtin prin combinarea a doua culori primare.
Pe cercul cromatic perechile complementare sunt in opozitie: rosu - verde, albastru - portocaliu, galben - violet. La o analiza mai detaliata, vei observa ca fiecare pereche contine toate cele trei culori primare (rosu, galben si albastru), dar si o combinatie de cald cu rece:
● Rosu - Verde (verdele se obtine din galben + albastru)
● Albastru - Portocaliu (rosu + galben)
● Galben - Violet (rosu + albastru)
Senzatia de echilibru se formeaza, in acest caz, atunci cand se amesteca doua culori complementare, cum ar fi galben cu violet pentru a obtine gri, care linisteste ochii. Intr-un tablou, acest contrast aduce intotdeauna armonie.
5. Contrastul simultan
Contrastul simultan se refera la cum doua culori diferite se afecteaza reciproc. Putem percepe o culoare intr-un anumit fel cand o privim separat si aceeasi culoare poate parea de alta nuanta, atunci cand exista o alta culoare alaturata.
Ca exemplu, atunci cand privesti culoarea rosie, ochiul uman este in cautare de echilibru, adica de ceva verde (care este complementarul). In lipsa verdelui, o alta culoare aflata in proximitate, va parea ca aduce a verde (chiar daca luata separat, nu mai pare la fel).
Inainte de a avea un desen pe masura asteptarilor, este important sa faci si teste care sa iti asigure calitatea. Blocurile de desen profesionale de pe Officedirect te vor ajuta in acest proces, sa fii sigur de rezultate.
6. Contrastul de calitate
Calitatea culorilor in pictura, cat si in contrastul culorilor inseamna gradul de puritate sau de saturatie. Astfel, contrastul de calitate inseamna contrastul dintre culorile intense si luminoase si cele mai palide si desaturate. Culorile pot fi modificate pana cand le creste sau scade luminozitatea prin amestecul de alb sau negru.
Daca le amesteci cu gri, vei obtine o culoare mai opaca, mai putin intensa. Cu cat amesteci mai multe griuri si formezi griuri colorate, contrastul de calitate intr-un tablou devine mai complex. La fel se poate modifica o culoare cu negru, iar un alt mod de estompare se obtine prin amestecarea cu complementara ei, pentru un contrast de calitate.
7. Contrastul de cantitate
Contrastul de cantitate se formeaza dintr-un raport cantitativ reciproc intre doua sau mai multe culori. De exemplu, daca avem un peisaj cu o mare pe timp de noapte (adica mai multe tonuri de albastru inchis), prezenta unui far cu lumina galbena va deveni foarte intensa, chiar daca e o cantitate mica de galben in pictura.
Prin urmare, contrastul cantitativ se bazeaza pe raportul mare-mic, luminos-intunecat si pe intentia de a crea un accent.
Daca vrei sa ai toate produsele la dispozitie, de la culori la pensule, in shop-ul Officedirect, gasesti instrumentele de care ai nevoie. Comenzile ajung in tip utlil, plasate online, telefonic sau prim email.
In pictura, culorile se pot combina in diferite forme pentru a obtine orice contrast al culorilor. Dupa cum ai vazut, fiecare combinatie inseamna altceva si poti transmite o senzatie diferita prin picturile realizate, folosind contrastele cromatice ca mijloace de expresie plastica. Pentru ca pasiunea sa se transforme intr-un hobby sau chiar intr-o meserie de sine statatoare, exerseaza si combina culorile pana obtii contrastul care sa se potriveasca rezultatului dorit, dar si care sa iti formeze un stil care sa te defineasca in creatiile ulterioare. Alege produsele potrivite din gama Officedirect, la preturi accesibile si dintr-o multitudine de produse in stoc!
Sursa foto: Shutterstock.com